neděle 28. února 2010

Digitalizace a Digitalizácia

Článok je zhrnutím subjektívneho pohladu a prejavom súkromného názoru. Ako už nadpis naznačuje pôjde dnes o dva spôsoby realizácie dvoch veľmi podobných projektov. Ako sa hovorí koľko ľudí toľko chuti alebo vhodnejšie je skôr povedať "když dva delají totéš, není to to samé!!!". Česká republika započala cestu digitalizácie už pred dvomi rokmi a vybrala si na to sprievodnú kampaň, ktorá podľa môjho názoru presne zodpovedá očakávaniam. Či už sa jednalo o zvolený spôsob komuniké, alebo či o jasné vymedzenie cieľovej skupiny. Poskytnutie informácii o digitalizácii je cielené na všetky domácnosti a vekové skupiny, avšak vzhľadom k charakteru plánovanej zmeny bolo najvhodniejšie zvoliť ako kľúčový segment, ktorému má byť toto posolstvo komunikované vhodnou formou a v patričnom rozsahu, boli ľudia starší šesdesiat rokov. Jednoducho povedané dôchodcovia sú tou cieľovou skupinou, ktorá vymedzovala spôsob podania reklamenej kampane. Osvetu digitalizácie vzala za svoje Česká televize s programom Žijeme digitalizací s populárnym moderátorom, známeho televízneho programu Neváhej a toč!, Eduardem Hrubešem. Moje subjektívne hodnotenie tohto prakticky založeného programu reprízovaného v rôznych vysielacích časoch nemôže byť iné ako kladné. Výsledný efekt zvolenej kampane a formy je dozaista citeľnejší ako je tomu v súčasnosti z prebiehajucej kampane na Slovensku. Pre bližišie informácie môže divák navštíviť web digitální televize, kde získa všetky potrebné informácie. Od základných informácii je k dispozícii aj výber set-up-box a diskusia, kde sa môžte podeliť o svoje postrehy, prípadne vyhladať pomoc. Web umožňuje aj presun na slovesnkú stránku o digitalizácii, ktorá vás po prelinkovaní na doménu digitálnatelevízia.sk uvíta rovnakým vzhľadom a veľmi podobným obsahom. Časť obsahu je len prebraným z českej verzie. Bohužial vymoženosti ako inzercia a firmy si musíme odpustiť. Na druhej strane, návštevník hľadujúci prakticé ukážky zapojenia a potrebné info, môže využiť ako ďalší zdraoj praktických rád aj diskusiu. Na informačnú kampaň bolo vyčlenených 95 milionov Kč, na vystavbu multiplexu a prevádzku verejnej služby 228 milionov Kč (zdroj stategie.cz).
Ako som spomínal v úvode, keď dvaja robia to isté, nieje to vždy to isté. Nakoľko v prvom prípade bola kampaň hodnotená pozitivne, v druhom prípade tomu bohužial tak z mojej strany nebude. Štát vyčlenil na celú infokampaň 1,66 milióna Eur (50 miliónov korún). Realizátor kampane, agentúra B.M.A. s.r.o., nedávno informovala, že pokiaľ v prvej časti kampane pred koncom roka 2009 bolo cieľom ukázať "o čo ide", v druhej časti v roku 2010 sa bude snažiť reálne pomôcť domácnostiam sa pripraviť na prechod z analogového vysielania na digitálne "ako na to". Už čoskoro budeme svedkami spustenia druhej časti projektu, ale zrekapitulovať prvú čásť si môžeme už teraz. Reklamná agentúra zvolila ako nositela informácie maskota v podobe animovanej televizie menom televízka anténka. Viac informácií o kampani na digimedia.sk. Hodnotiť samotný spôsob animácie a kultúry reklamných spotov nebudem, ale ich posolstvo je bohužial postavené na absolutne nevhodnom koncepte. Ako v prípade českej kampane, kde tvárou kampane Českej televize bola verejne známa charismatická osobnosť, v prípade slovenskej by sme očakávali podobný spôsob volby účineho komunikátora infokampane. Celkom dobre by sme si vedeli predstaviť pána Ladislava Chudíka v pozícii nositeľa osvety digitalizácie nielen pre staršiu generáciu, ale aj pre tie mladšie. Ako dopadne praktická, druhá časť infokampane o digitalizácii, ešte len uvidíme. Na záver len podotknem, že porovnať dve rôzne spôsoby komunikácie dvoch odlišných subjektov, televízie a reklamnej agentury ako realizatora, z objektívneho hladiska nieje možné. Ale sledovaným aspektom je schopnosť efektívne informovať a tú, dokázala Česká televíze dopossial preukázať. Bude v prípade tohto projektu na scéne aj odpoveď Slovenskej televízie? Uvidíme. Realizátorom držíme palce a želáme veľa zdaru.
  • rss
  • Del.icio.us
  • Digg
  • Twitter
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Share this on Technorati
  • Post this to Myspace
  • Share this on Blinklist
  • Submit this to DesignFloat

Žádné komentáře:

Okomentovat